کد مطلب:276570 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

دعای فرشتگان در حق او
و دلیل بر این معنی روایاتی است، از جمله:

در اصول كافی به سند خود از حضرت ابی جعفر باقرعلیه السلام آورده كه فرمود: نزدیك ترین دعایی كه زود به اجابت برسد دعای برادر دینی برای برادر خویش در غیاب او است، این كه با دعا برای برادرش آغاز كند، پس فرشته ای كه موكل بر او است بگوید: آمین و برای تو دو چندان آن باشد. [1] .

و در همان كتاب از علی بن ابراهیم از پدرش آورده كه گفت: عبد اللَّه بن جندب را در موقف عرفات دیدم، پس وقوفی بهتر از آن وقوف ندیده ام، پیوسته دست هایش را به سوی آسمان بلند كرده، و اشك هایش بر گونه هایش روان بود، تا به زمین می رسید، پس از آن كه مردم [از عرفات] بازگشتند، به او گفتم: ای ابومحمد! وقوفی بهتر از وقوف تو ندیدم؟ گفت: به خدا سوگند! جز برای برادرانم دعا نكردم، بدین جهت كه حضرت ابوالحسن موسی بن جعفرعلیهما السلام خبرم داد كه هركس برای برادر [دینی] اش در غیاب او دعا كند از سوی عرش ندا می شود كه: و برای تو صدهزار برابر آن باشد، پس من خوش نداشتم كه صد هزار دعای مستجاب را برای یك دعایی كه ندانم مستجاب می شود یا نه رها سازم. [2] .

و نیز از حضرت سیّد الساجدین علی بن الحسین علیهما السلام به سند صحیحی آورده كه فرمود: همانا فرشتگان اگر بشنوند كه مؤمن برای برادر مؤمنش در غیاب او دعا می كند یا به خوبی یادش می نماید، گویند: خوب برادری هستی برای برادرت، برایش به نیكی دعا می كنی در حالی كه از تو غایب است، و از او به خوبی یاد می آوری، خدای - عزّوجلّ - دو برابر آنچه برایش خواستی به تو عنایت فرماید، و دوچندان كه او را به نیكی یاد كردی بر تو ثنا گوید.... [3] .

و در وسائل از محمد بن الحسن طوسی رحمه الله آورده كه در امالی به سند خود از حضرت ابی عبد اللَّه صادق علیه السلام روایت كرده كه فرمود: چهار طایفه اند كه دعایی از آنان رد نمی شود:



[ صفحه 634]



امام عادل درباره رعیّتش و برادر دینی برای برادر خود در غیاب وی، خداوند فرشته ای را موكل گرداند كه به او بگوید: و برای تو است مثل آنچه برای برادرت دعا كردی، ودعای پدر برای فرزندش، و دعای مظلوم. خداوند - عزّوجلّ - می فرماید: به عزّت و جلالم قسم حتماً برای تو انتقام می گیرم هرچند كه پس از مدّتی باشد. [4] .

می گویم: این اثر دعا در غیاب برادر ایمانی است. پس اثر دعا در غیاب مولایمان صاحب الزمان علیه السلام كه معرفتش از اركان ایمان است، چگونه می باشد؟ از خداوند توفیق انجام آن را در هر آن خواهانیم.


[1] كافي: 507:2.

[2] كافي: 508:2.

[3] كافي: 508:2.

[4] وسائل الشيعه: 1147:4.